donderdag 11 maart 2010


Deze week kwam mijn Nederlandse docent Norman Trapman met 8 van zijn studenten uit het tweede jaar van de kunstacademie op bezoek op het ENSA Limoges. Na het drogen van de mallen hebben zij hun werk uit de minor afgegoten, gebakken en geglazuurd. Ondertussen bezocht ik met hen ook nog twee porselein fabrieken waarvan een nog in productie was.

Twee weken geleden bezocht ik op zondag een andere fabriek van het merk Bernadaud, mijn klasgenoot wist uit welke containers we nog wel wat mooi afgedankt porselein konden halen. In het museum, en de museumshop, bleek wat onze vondsten waard waren. Hierboven de mal van een bord dat ik heb, hier onder de geweven schaaltjes die we ook vonden.

Antieke litho's voor op keramiek.

Uit eten met de Hollandaises, menu inclusief een fles wijn per twee personen, aperitief en rumdessert.



Uit eten met Norman en zijn leerlingen in een "Routier". Waar anders enkel truckers en bouwvakkers komen. Toch nog best aardig gegeten van het salade en toetjes buffet. De wijn wederom inclusief.

Klaar om in de oven te gaan, de borden kopjes worden op elkaar gestapeld.

Porselein via een buizensysteem, lekker handig.


Al veertig jaar mallenmaker.

Controleren van de kopjes, een groot deel valt af.

Monsieur Christian Coutie, mijn tres fameuze docent nam nog wat mee uit de fabriek.

De oortjes een voor een aan de kopjes plakken. Ja, alles met de hand.

Pers mallen voor in een borden machine, een van de weinige geautomatiseerde onderdelen van de fabriek.



Gisteren met Guillaume en Jean-Batiste mee geweest naar een afvalpark om bouwmaterialen te zoeken. Ik vond een mooie voet van een lantarenpaal om een lamp op te gaan maken. Net wat ik zocht. Op de terugweg lammetjes gestopt bij lammetjes langs de kant van de weg, net geboren!
Guillaume op een matras dat nog prima veert.

De vondsten

De terugweg met J.B. opgevouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten